Azan Di Masjidil Haram

Loading...

Surah Sajadah Hafalkan ye!

Loading...

Surah Yassin

Loading...

Surah Al Waqiah Hafalkan ye!

Loading...

Surah Ar Rahman Cuba hafal ye!

Loading...

AKU MENULIS BUKAN KERNA NAMA

Loading...

Saturday, January 22, 2011

Mengapa Abah Suka Makan Jejemput

Pertama sekali ingin mengucapkan Tahniah kepada abang I kerana telah mendapat cahaya mata baru. Juga kepada Balqis, Ibrahim, yusuf & muhammad. Kepada Ibrahim diucapkan selamat hari jadi didoakan sentiasa sihat dan menjadi orang yang pandai dan bijaksana.Datangle ke Ipoh kita potong kek...

Nak jadi cerita pak itam ingat kak azah dapat kembar dua....sebab bang I message pak itam...berbunyi lebih kurang "Both Noor & Maryam okay, "....lah mana datang noor tu...mesti kembar nih!....la ropenya noor tu kak azah...kata mak itam..pak itam x pernah dengar pon org panggil Noor tu...ha.Sori le ye abang I...Mudah-mudahan hujung tahun ni pulak pulak kembar. Nanti ke KL kita akan singgah....

Minggu lepas mak Itam buat jejemput.. semalam jejemput...hari ini jejemput...waw sedapnya abis semangkok aku sorang je...nak ikutkan nak abiskan yang mangkok lain tu...tapi sabor...boleh puji juga jejemput yang dibuat mak itam ni......Tetapi jejemput yang aku paling suka dan puji yang dibuat oleh mak long bedah...tak ada tandingnya lebut..sedap..dll.

Jejemput ni sebenarnya pada aku ada sentimental value....Bila makan jejemput teringat arwah emak Tok itam (alfatehah).....ye lah tiap pagi sebelum pergi sekolah makan jejemput...begitu juga sebelum bersekolah...lepas bermain pergi kerumah mak cik sebelah ...adalah jejemput bawah tudung saji...ambik je le..lepas itu pegi...
Aku tak suka jejemput ada bawang...ada bilis ok...kosong lebih sedap.

Begitu juga dengan ubi kayu...cecah sambal tumis atau dengan ikan kering "hu! kechor air lior" ...biasanya ikan sembelih. Anak-anak yang baru ni mana kenal ikan sembelih....Wadoi sedapnya.

Ubi ni selalunya kita makan dan hadap beramai-ramai satu keluarga mak (yang aku selimut kain pelikat nampak muka je...sejuk), encik (al fatehah), pak uda, mak uteh...Paling sedap dimakan panas masa musim hujan....atau tengah hujan....sejuk.

Pada suatu hari sedang kami menghadap ubi rebus tu (masa hujan)...tiba-tiba ribut datang melanda rumah.....kerak-kerak...tek.tek...zap!...tengok-tengok zink rumah dah melayang diterbangkan angin mak datok i .....la jadi terang benderang le rumah...ada Lento dan kenyit pulak...di tengah-tengah rumah tu ada "almari solek" sekarang ni dah tak jumpa,(meja solek ni dahulu tempat berdandan orang perempuan , siap ada kerusi dsb. jadi sebelum keluar rumah orang perempuan bersolek depan cermin ni....kekadang mengambil masa antara setengah jam ke satu jam...tak macam sekarang ringkas sangat)....jadi cepat-cepat arwah encik ambil kain selimutkan cermin tu (sebijik macam cerita p Ramlee tu...Do Re Me) rupa dan kedudukannya pun sama macam filem tu.. dan basahlah oleh air hujan...nasibnya hujan tu tak terlalu lebat. Tak tau le mak uteh atau pak uda masih ingat ke peristiwa ini.

Begitule ubi amat sinonim dengan kehidupan ku...satu lagi ubi ni kadang-kaang yang ditanam tu belum ada buah..jadi kena cari lah ubi....lupa lah namanya...ha...ubi cambah)...ubi ni ubi yang tumbuh bila orang buang batang ubi...kat estet tempat kita orang kerja ambil kelapa sawit tu banyak...jadi cabut le...dapat juga sikit bawak balik rebus, kalu sempat kutip pucuknya....ada juga ubi rebus yang tak habis di makan tu di potong nipis dan dijemur dan dibuat kerepek, juga kalu dekat kebun ke ubi tu dibakar saja dan makan...eee enaknya...dengan arang-arang dimakan sekali...begitu le riwayat ubi....tapi sekarang ni kalu makan ubi macam-macam le kata...angin le...sakit perut le...etc...ek perut ni.

Kepada mak bapak baru...tak payah le bagi setiap hari anak-anak ubi kayu....sebab mengikut kajian ia mengurangkan iodin pada otak....susah nak belajar...macam anak org asli tu kot!....tapi kita orang ok je...agaknya kalau tak di beri makan ubi tu dulu harus......

Mak long (atok berahim) jadi Ketua Polis negara (KPN) sebab pernah interview inspektor polis dulu tahun 60an tak nak pergi..., pak uda...mungkin jadi professor bahasa melayu, mak utih....professor metamatik di UPM, ada yang jadi professor anjung, ada yang jadi angakasawan...

Macam pak itam ni mengikut kajian mungkin sebab makan ubi dulu le oleh itu hanya dapat capai hingga jadi senior researcher (saintis taraf lokal)....Kalu tak ..jadi ape ye!...tak boleh bayangkan....harus dapat hadiah nobel...

So kamu semua anak-anak ali ichah amin ita...anak-anak saudara kamu semua nak jadi ape???...patutnya mesti lah berliant sebab mak bapak tak pernah kasi makan ubi.
Tengok kak long dah nak jadi prof...abang i engineer..bang mamat kapal terbang pun dibawaknya...nisa...sikit hari akan jadi konsultant aeronautic...bang zul...dapat control kapal...didoakan yang lain tu akan menurut jejak mereka yang berjaya....tapi ingat bukan sahaja berjaya didunia tetapi juga diakhirat yang penting berusaha.

Amin tengah priksa ni hingga hari rabu....siapa baca blog ni tolong doakan sekali amin.....

Gitu le cerita jejemput atau cok kodok ...